Thursday, 16 November 2017

Solo Ride Yamaha Y-15 ke Bukit Tinggi

Assalamualaikum... Alrite3... seperti yang di janjikan.. 

Post kali ni berkisar tentang sorang member ni. Hidup dia dari zaman sekolah sampai lah dah beranak tiga ni, memang tak pernah lekang dari jentera dua tayar. Kalau tak silap seawal usia 15 tahun dia dah pakai motor RG Sport warna merah. Kekuatan motor ni memang satu taman sedia maklum.. sekali dia jalan lalu depan rumah korang, pejabat kesihatan tak perlu dah buat fogging sebulan. hehehe.. motor biasa2 je.. tapi asap dia memang gila.. tah macam mana tah boleh jadi sebegitu banyak. Mungkin ada petua di sebaliknya hahahaha..

Motorsikal kedua pula kalau tak silap Yamaha 125z. Waktu ni dia belajar dekat politeknik ipoh. Motor warna biru. Tapi time ni asap motor dia tak lah sebanyak dulu. Mungkin dah sedar diri kot. Lepas tu tak silap dia pakai ducati reban. Dia pakai ducati zaman ducati terkenal dengan dry clutch lagi. kalau korang tak tau apa tu dry clutch rajin2 lah google k. 

Lepas tu dia pakai Yamaha R1 tahun 2006. Bedesup poie eh.. siap salut badan dengan kulit kangaroo lagi bai. Lepas tu dia beli pulak Kawasaki Z800. Dan sekarang dia baru keluar Yamaha Y-15, pun warna biru jugak. Ni lah serba sedikit pasal budak kecik yang aku berkawan dari zaman skolah lagi.. boleh tahan lah juga kan dia punya profile.

Ok back to the story.. minggu lepas, tahap kesengalan dia pun berkunjung tiba. Dengan tak semena mena, dia petik nak pergi ride ke bukit tinggi. Korang tau tak time tu pukul berapa? pukul 1 tengahari dan hari selasa. Memang takkk lahh kengkawan nak follow. hahaha tapi jiwa mamat ni memang kental sekental berus jamban. Eh betul la perumpamaan ni. Sepanjang hidup korang, berapa kali korang beli berus jamban ? sekali je kan.. haa kental lah tu.. hehehe jangan marah bushhh nanti kena jual.

So dengan hati dan semangat berkobar kobar, mamat ni pun terus start motor, sarung helmet appolo 88 dia dan hanya berbaju tshirt round neck, memecut laju di atas hiway karak. (Sila jangan tiru adegan ini). Baiklah, perjalanan pun bermula. Dia isi minyak di shell jalan gombak dan terus full throttle menuju ke hiway karak. Katanya time dia ride tu biasa biasa je cuma panas yakmat sebab tak pakai jaket. 

Untuk pengetahuan semua, senario ride di hari bekerja agak berbeza dengan ride di kala hujung minggu. Ini kerana di hari bekerja, lori lori besar dan lori kontena tersangat lah banyak atas jalan raya.. jadi cara nak ride pun kena berubah. Penggunaan signal tangan dan hon amatlah di perlukan di waktu sebegini. Korang kena sentiasa aware sebab lori time2 macam ni dia pun tak sangka korang nak buat kerja gila pg solo ride tengahari buta, jadi menunggang lah dengan berhemah.

Sampai je dekat exit bukit tinggi, dia stop kejap untuk check condition tayar sambil hisap rokok sebatang dua. Ni penting gais, sebelum engkorang nak meleper tu berhenti kejap buat pemeriksaan dekat tayar and brek korang. Ni normal practice, sebab tu kalau korang perasan banyak abam2 bikers moto besau berenti kejap dekat stesen minyak. korang ingat suka2 ke nak menyemak kat stesen minyak tu? diorang berenti isi minyak pastu check tayar pastu tunggu member je, takda maknanya nak bikin port lepak kat sinun.. hehehe so di harap korang ikutlah amalan baik ini ya.

Ok, start motor dan dia pun mula lah meleper. Along the way naik bukit tinggi tu dia cakap sunyi yakmat.. sampai tetiba bulu roma dia tegak. Bukan sebab nak terberak, tapi sebab takut kena samun. Tapi biasalah bikers kental benda2 macam ni jadi no 2. yang penting lepas gian atas motor dulu. Di pertengahan pendakian dia berhenti kejap untuk ambil gambar. Part ni memang perlu sebab kalau korang tak ambil gambar, nanti percaya lah.. takkan ada sorang pun kengkawan engkorang yang akan percaya korang pegi buat solo ride. tak caya sudah.. hehehe ni gambarnya


Sayup je corner dekat bukit tinggi ni.

Cantik kan cuaca, syahdu je tambah2 pulak kalau hisap rokok sampoerna.. perghh

Ni antara contoh mengemukakan bukti hehehe
Lepas berhenti ambil gambar bukti, dia pun teruskan lah pendakian.. Bukit tinggi ni corner dia kecik dan pendek, jadi siapa yang meleper guna kapcai memang sangat best.. kalau pakai superbike bukit tinggi ni agak mencabar. Sebab kebiasaannya superbike akan memilih high speed corner macam sungai koyan. Kalau bukit tinggi dan kuala klawang ni stamina kena kuat sikit sebab nak turun naik motor tu beban dia agak berat berbanding kapcai.




ni cara2 mengemukakan bukti bergambar yang korang dah sampai atas ke puncak hahaha
ok bila dah sampai atas tu, rajin2 lah snap gambar motor kesayangan korang dan juga muka korang sebagai kenang2an.. dan jangan lupa hantar ke whatsapp kengkawan korang bersertakan dengan #Pengembara konpom yang lain tu hati panas je.. hehehe

Settle je panjat bukit tinggi, langit pun dah nak gelap gelita. Apalagi bergegaslah kawan kita yang sorang ni turun ke kaki bukit. Along the way turun tu memang kebiasaannya akan rasa sedikit seram dan sunyi. Biasalah orang2 tua selalu cakap ada lah yang melambai tak kasi korang balik tu. Cumanya kalau kebiasaan yang aku buat dalam situasi ni aku akan banyakkan berselawat atas motor tu. In Shaa Allah di jauhkan dari benda2 yang tak sepatutnya. 

Ok rumusan dari solo ride kawan ni ialah, Jumlah masa di ambil sepanjang solo ride nya dalam 2 jam setengah KL - Bukit Tinggi - KL. Jadi saranan untuk pembaca2 kesayanganku, korang patut cuba buat solo ride ni, sekali dalam seumur hidup korang tu mesti kena buat. Mulakan dengan yang dekat2 lepas tu tanam cita2 solo ride ke negara orang pula ya.

Jadi cukup sampai di sini untuk post kali ni.. Gear di Kaki mengundur diri, salah dan silap tu korang jangan la simpan dalam hati. Video clip kat bawah ni untuk korang. chowww







No comments:

Post a Comment